Kelan Läntisessä asiakaspalveluyksikössä on käynnistetty uudenlainen yhteistyö toimeentulotuen asiakkaiden palvelemiseksi. Turku on ollut edelläkävijänä, kun toimeentulotuen asiakkaita on maaliskuun alusta palveltu saman katon alla kunnan ja Kelan yhteistyönä.
Kunta vastaa täydentävästä ja ehkäisevästä toimeentulotuesta
Turun kahdessa Kelan toimistossa on maaliskuun alusta lähtien työskennellyt kummassakin yksi kaupungin sosiaalitoimen työntekijä. He ohjaavat ja neuvovat Kelan toimeentulotuen asiakkaita. Kelan Eerikinkadun-toimistossa työskentelee lisäksi normaalisti 13 ja Varissuon toimistossa neljä Kelan palveluneuvojaa.
”Turun kaupungin sosiaalityöntekijöiden osaamisesta on ollut erityisen paljon apua tilanteissa, joissa asiakkaalla voi olla tarvetta myös täydentävälle tai ehkäisevälle toimeentulotuelle”, sanoo Kelan Turun palveluryhmän päällikön Satu Osola.
Toimeentulotuen hakijoita aiempaa enemmän
Toimeentulotuen siirto Kelaan on keskimäärin kaksinkertaistanut Kelan asiakasmäärät. Läntisen asiakaspalveluyksikön suurimmassa toimistossa Turun Eerikinkadulla kävi tammikuussa yli 6 600 asiakasta, helmikuussa noin 5 400 asiakasta ja maaliskuussa liki saman verran. Asiakkaita on käynyt päivässä 250–300, kun vuosi sitten kävijöitä oli päivittäin noin 150–180.
Satu Osolan mukaan toimeentulotuen hakijoita on tullut muutoksen myötä lisää aiempaan verrattuna.
”Avun hakemisen kynnys on joidenkin tukeen oikeutettujen mielestä matalampi, jos tukea haetaan Kelasta”, hän arvioi.
Asiakkaiden elämäntilanteen ja etuuksien kartoittaminen vie aikaa, jotta päätökset voidaan tehdä oikein perustein.
Toimeentulotuen hakemusten käsitteleminen on vaatinut työntekijöiltä paljon uuden oppimista. Palvelun ruuhkautuminen on johtunut Osolan mukaan ennen kaikkea toimeentulotukeen tarvittavien tietojen keruusta.
”Asiakkaiden elämäntilanteen ja etuuksien kartoittaminen vie aikaa, jotta päätökset voidaan tehdä oikein perustein”, hän kertoo.
Toimeentulotuen asiakaspalvelun laatu paranee
Osolan mukaan yhteistyö on innostanut työntekijöitä sekä Kelassa että Turun kaupungin sosiaalitoimessa. Yhteistyön avulla asiakkaiden palvelua on saatu nopeutettua ja asiakaskokemuksen laatua kohennettua.
Asiakkailta on tullut hyvää palautetta yhteistyöstä.
”Asiakkaat saavat koko palvelun saman katon alla, eikä heidän tarvitse asioida useassa eri palvelupisteessä. Sosiaalitoimen palveluneuvojat ovat läsnä toimistoissamme ja neuvovat ja opastavat asiakkaitamme heidän elämäntilanteissaan”, Osola sanoo.
Asiakkailta onkin tullut hyvää palautetta uudesta yhteistyökäytännöstä.
”He ovat olleet tyytyväisiä, kun asiat on saatu hoidettua kerralla kuntoon”, Osola sanoo.
Toimeentulotuen yhteistyö laajenee
Turku on kehittänyt Kelan ja kunnan välistä yhteistyötä Kelan Läntisessä asiakaspalveluyksikössä. Vastaavanlainen yhteistyö kiinnostaa myös muita kuntia Länsirannikolla. Muun muassa Vaasan ja Porin suunnalla on mietitty samankaltaisen yhteistyön aloittamista.
Osolan mukaan yhteistyö on omalta osaltaan auttanut myös Kelan ja Turun kaupungin sosiaalitoimen työntekijöitä ymmärtämään paremmin toistensa tekemistä.
”Kokeilun ansiosta meille on syntynyt jo paljon uusia ajatuksia siitä, miten kuntien ja Kelan yhteistyötä voitaisiin kehittää tästä eteenpäin. Ja mikä tärkeintä, yhteistyön tuloksena voimme tarjota yhä parempaa palvelua asiakkaillemme”, Osola sanoo.
Lue lisää: Kelan pääjohtaja Elli Aaltonen pyysi asiakkailta anteeksi toimeentulotuen ruuhkia.