1 Miten turvapaikanhakijoiden määrän kasvu näkyy Turussa Varissuon Kelan asiakaspalvelussa, asiakassihteeri Inari Parkkinen ja vakuutussihteeri Katja Kulmala?
Turvapaikanhakijoita on paljon, mutta toistaiseksi olemme pystyneet palvelemaan ruuhkautumatta. Ennakoitavissa on, että ruuhkia voi tulla.
2 Milloin turvapaikanhakijan Kela-asiointi tulee ajankohtaiseksi?
Turvapaikanhakija voi tulla hakemaan Suomen sosiaaliturvaan kuulumista, kun turvapaikkahakemus on käsitelty ja hänelle on myönnetty oleskelulupa. Olisi hyvä, että ennen asiointia Kelassa turvapaikanhakija olisi hakenut maistraatista henkilötunnuksen, jolla hänet voidaan tunnistaa asiakkaaksi.
3 Mitkä hakemukset voi jättää ensimmäisellä asiointikerralla?
Ensiksi täytetään Muutto Suomeen -hakemus (Y77), jolla haetaan kuulumista Suomen sosiaaliturvaan. Samalla käymme läpi turvapaikanhakijan kanssa hänen elämäntilanteensa. Onko hänellä jo asunto? Onko hän ollut yhteydessä TE-toimistoon? Jos asuntoasiat ovat jo kunnossa, voidaan samaan aikaan täyttää asumistukihakemus. Jos hakijalla on alle 17-vuotiaita lapsia, käsitellään saman tien myös lapsilisähakemukset.
Kaikki hakemukset pyritään käsittelemään kerralla, jos hakijan Kela-korttiasiat ja TE-toimiston lausunnot ovat kunnossa. Vakuuttamispäätös tehdään aina ensin.
4 Miten hyvin turvapaikanhakijat ovat selvillä Kelan etuuksista?
Turvapaikanhakijat tulevat harvoin yksin Kelan toimistoon. Heillä on yleensä mukana sukulainen tai ystävä, joka toimii tulkkina ja on osannut neuvoa perusasiat. Turvapaikanhakijat ovat melko hyvin selvillä asioista ja saattavat saada tietoja myös muuta kautta.
5 Miten tuette turvapaikanhakijoiden asiointia Kelassa?
Asiakaspalvelijamme puhuvat suomen ja ruotsin lisäksi englantia. Apunamme on Turun seudun tulkkikeskus, joka tarjoaa palveluja 60:llä eri kielellä. Jaamme tietoa myös muiden viranomaisten palveluista, joita turvapaikanhakija tarvitsee. Pyrimme myös selittämään turvapaikanhakijalle, miten hänen kannattaa toimia jatkossa. Kerromme asiat mahdollisimman selkeästi ja ymmärrettävästi välttäen kapulakieltä.
6 Kauanko turvapaikanhakijan Kela-asiakkuuden hoitaminen vie aikaa?
Tavallisesti hakemusten käsittelemiseen menee noin kuukausi. Joissain tapauksissa käsittelyaika voi olla pidempikin. Neuvomme turvapaikanhakijoita jättämään kerralla kaikki hakemukset, kun tieto Kelan vakuuttamispäätöksestä on tullut.
7 Mistä turvapaikanhakija-asiakas saa helpoimmin lisätietoja asioinnista Kelassa?
Kannattaa olla suoraan yhteydessä Kelaan joko soittamalla tai tulemalla paikan päälle. Verkkosivumme tarjoavat tietoa myös englanniksi. Lisäksi on paikallisia neuvontapisteitä, kuten Turun Skanssin kauppakeskuksen yhteydessä oleva matalan kynnyksen neuvontapiste Infotori. Sieltä saa maksutonta neuvontaa 12 kielellä. Neuvontapalvelun tuottaa Varsinais-Suomen monikulttuuristen yhdistysten liitto Sondip.
8 Mitä turvapaikanhakija-asiakasta palvellessa on hyvä ottaa huomioon?
Turvapaikanhakijat tulevat hyvin erilaisista lähtökohdista. Pyrimme kertomaan kaikille selkeästi, mikä Kela on ja miten toimimme. Käytämme paljon aikaa siihen, että asiakkaamme ymmärtävät sanomamme, sillä kielimuureihin törmää tämän tästä. Ohjaamme asiakkaita eteenpäin, ottamaan yhteyttä muihin viranomaisiin elämäntilanteensa mukaisesti. Annamme yleisneuvontaa ja käytännön neuvoja. ■
Olli Manninen
Lisätietoja verkossa: www.kela.fi/ muutto-suomeen, www.kela.fi/ muutto-suomeen_muissa-elamantilanteissa