kesä alkaa Kelasta / pääsen turhista keloista / tein liput laput tuloista / sekä myöskin menoista / on askel kevyt ja reggae soi / kadulla kansa karkeloi / tein lomakkeesta lennokin / ja sille me kaikki naurettiin
Niin riehakas on tunnelma, kun kaavakkeensa tunnollisesti täyttänyt laulaja suuntaa kohti Kansaneläkelaitosta Martti Servo & Napanderin kappaleessa Kesä alkaa Kelasta. Ja kun ulkoa juhlivien kanssaeläjien parista päästään sisälle, leppoisan sirkushenkisestä välisoitosta toiseen säkeistöön, yltyy meno vain entisestään:
lähdin Kelan toimistoon / siellä bileet tänään on / tytöt tanssii pöydillä / ja Kelan johto seinillä
Kela ja sosiaaliturva kiehtovat biisien kirjoittajia
Suomessa on kirjoitettu lukuisia kappaleita, joissa Kela ja sosiaaliturva esiintyvät. Osassa biiseistä Kela loistaa pelastajan roolissa, kuten Jätä jämät -yhtyeen Kyllä Kela meidät pelastaa -mantraa toistelevissa kertosäkeissä – tai tukena, joka pysyy rinnalla kehdosta hautaan, kuten Koman svengaavassa Virasto X:ssä, jossa räppäävän virkanaisen ääni kutsuu kuulijan asioinnin ytimeen:
täällä olen kertomassa viraston ilosanomaa / vaikkei se koskaan teekään niin ku kansa haluaa
Toisissa biiseissä myös soimataan kaikkien tuntemaa instituutiota, kuten Räjäyttäjien pauhaavassa Working for the K.E.L.Assa, jossa Kela vei mun rahat, tai Jodarokin KELA sitä -räpissä, jossa selvityksen kokoamisen etapit koituvat lähes ylivoimaisiksi nälkäiselle.
Kappaleissa laulajat tavoittavat usein syviäkin pohdintoja siitä, mitä tuki ja turva oikein ovat. Voiko niitä saada osakseen, vielä muka aivan ilmaiseksi?
ja tuki kanssaihmisten / on hyöty täysin ilmainen / vaan mitenpä käy lempeyslainan palautuksessa – CMX: Kansantalouden Saavutusten Näyttely
Kelan henkilöstö listasi Kela-biisit
Nämä ja monet muut kappaleet nousivat esille Kelassa, kun työntekijät ryhtyivät keräämään biisejä Spotify-soittolistaan. Listaa on innoittanut uusi strategia, jossa avainasemassa ovat tieto, luottamus ja turva, kertoo Kelan strateginen suunnittelija Jiri Hänninen.
”Sen yhteydessä henkilöstöltä kysyttiin, miltä tämä strategia voisi kuulostaa.”
Lopputuloksena kokoon saatiin värikäs valikoima kappaleita — muiden muassa Kelan pääjohtajan valitsema Arja Korisevan Leipää, lempee, lämpöö sekä työnteosta kertovia hittejä, kuten JVG:n Amatimies ja Antti Tuiskun Rahan takii, jossa on pakko twerkkaa että saisin fyrkkaa. Listalta löytyy myös Kelan byrokratiateksteistä biisejä tekevän ”byrometallibändi” Kyarhemin kappale Strategia.
Soittolistalle löysi tiensä kuitenkin myös yllättävän moni pop-musiikin helmi, joka kertoo suoraan Kelasta ja sosiaaliturvasta.
”Mietimme, että eipä joka organisaatio ole laulun arvoinen. Vaikka osa biiseistä saattaa kertoa vaikka siitä, että on sekaisin kuin Kelan paperit, niin kyllähän tämä kertoo myös siitä, toimintamme on ihmisille hyvin merkityksellistä. Se kirittää meitä”, pohtii Hänninen.
”Saamme tässä myös ymmärrystä siitä, miten asiakkaat meidät näkevät. Parhaimmillaan biisit auttavat asettumaan asiakkaan asemaan.”
Olen kuka olen mä oon kela boy / if you don’t give a job sir kela buss / if you don’t wanna help me man kela does (Jos et anna työtä, jos et halua auttaa minua, Kela auttaa) – Keys: Kela boy
Monet biiseistä vievät kuulijan koskettavien kysymysten pariin siitä, millaista elämä on, jos ei aivan pärjää omillaan. Lomakkeet eivät ole vain lomakkeita (eivät edes Turo’s Hevi Geen biisissä Kelalomake), kun niihin kytkeytyvät sellaiset asiat kuin itsetunto ja rakkaus.
Raotettuaan ensin verhoa villiin juhlavisioon Kelan toimistossa tunnustaa Martti Servo & Napanderkin, että ku sä chillaat ja haet respektii / se totta mooses on Kelasta kii.
Popedan Tahdotko mut tosiaan -kappaleessa ylpeydestä tingitään ”sossunjonossa”. Arttu Wiskarin ja Ulpun Sirpa-duetossa pariskunnalla ei ole enää varaa asua kaupungissa, joten he muuttavat maalle, jossa kylä oli duuniton jo ennen Koiviston kautta ja suihkun seinäkin homeessa, mutta vaikka kaikki meni / silti Sirpa vielä rakastaa. Helsinkiin he palaavat ilman mitään, eikä sekään haittaa — valtio pitää huolen omistaan.
Veikko Lavin Tukilisäjenkassa vuodelta 1974 laulaja puolestaan tasapainoilee rakkauden ja tukien välillä eläkkeelle jäätyään. Vuokralisä / hoitolisä / perhelisä / hyvä isä / etkö voisi minua jo armahtaa laulaa hän ja kosii mielitiettyään tanssin pyörteissä, ”vanhojen juhlissa”:
kysyin eikö vihille jo mennä vois / Iita sano Kelan kanssa tulee heti riitaa / tukilisä napataan nääs minulta pois
Toiset eivät takerru enää yksityiskohtiin. Reijo Rihkamalla ja DjLuigilla Kelan kesäloma vierähtää ostarilla nostamassa tuoppia ja Lapinlahden lintujen kappaleessa Työtön, hullu ja eläkeläinen lauletaan: minä syön hyvin ja halvalla / elän vedellä ja koiranmakkaralla / olen aina luottanut kelaan / tänään vapaana kulkea saan
koska mokasin mä nyt joudun lusimaan / olisitko kaksi kuukautta ilman rakkautta vai rahaa / ku mä keskustelen sun kaa / voisin verrata sitä Kelaan / on vain yksi oikea vastaus ja aina sen mokaan – Litku Klemetti: Karenssi
Kela on sulautunut kansan kollektiiviseen alitajuntaan myös musiikissa
Kun Kela mainitaan musiikissa, se ei tarkoita aina sitä, että biisi kertoisi hyvinvointivaltion kivijalasta itsestään. Kela tuntuu sulautuneen kollektiiviseen alitajuntaamme niin erottamattomasti, että sen avulla voi kertoa myös tunteistaan tavalla, jota kaikki ymmärtävät.
Niin myös Puhelinseksi-nimisen bändin solistin huulille valikoituu kaikkien maailman vertauskuvien ehtymättömästä varastosta juuri Kela, kun hänen on löydettävä oikeat sanat kuvaamaan sekaannusta sielunmaisemassaan:
tunteet on sekaisin kuin Kelan paperit / ensin katoaa viikoiksi ja sitten palaa takaisin
Ihan kuin todellisuudessa, niin myös Kela-biiseissä lomakkeet ja kaavakkeet kietoutuvat mitä monimutkaisimmin elämään itseensä.
Niistä tehdään lennokkeja, ne täytetään kokonaan tai puolittain, niihin lisätään vielä liite tai pari. Kyse ei silti koskaan ole vain merkityksettömästä paperista.
Eläköön! Perusturva! – Turmion kätilöt