Suomessa on käytössä kaksi pääasiallista tapaa tukea pienituloisia asumiskustannuksissa: asumistuki sekä tuettujen vuokra-asuntojen tarjoaminen. Asumistuki on näistä kahdesta vaihtoehdosta parempi, koska se kohdistaa tuen paremmin pienituloisille.
Olemme saaneet muun muassa iltapäivälehdistä lukea valtion korkotuella rakennettujen ja pienituloisille tarkoitettujen asuntojen hyvätuloisista asukkaista. On vaikea kuvitella, että hyvätuloinen tarvitsisi valtion tukea asumiskustannuksiinsa ja että hänelle tämän vuoksi tarveharkinnan perusteella myönnettäisiin asumistukea.
Viidennes kaikista Helsingin kaupungin vuokra-asuntojen vuokranalennuksista ohjautuu keskivertoa enemmän tienaaville.
Iltapäivälehdissä esillä olleet eivät ole yksittäisiä poikkeustapauksia. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen mukaan peräti viidennes kaikista Helsingin kaupungin vuokra-asuntojen vuokranalennuksista ohjautuu keskivertoa enemmän tienaaville.
Alennetun vuokran tarjoaminen hyvin toimeentulevalle ei ole tarkoituksenmukaista politiikkaa.
Alennetun vuokran tarjoaminen hyvin toimeentulevalle ei ole tarkoituksenmukaista politiikkaa. Osa hyvin toimeentulevista mutta tuetuissa vuokra-asunnoissa asuvista on voinut olla pienituloisia silloin, kun he ovat kyseisen vuokra-asunnon saaneet. Kun henkilön tulot nousevat, asumistuki loppuu mutta oikeus tuettuun vuokra-asuntoon säilyy.
Asumisen rahoittamis- ja kehityskeskuksen (ARA) tuetuissa vuokra-asunnoissa pyritään lisäksi ”vuokratalon monipuoliseen asukasrakenteeseen ja sosiaalisesti tasapainoiseen asuinalueeseen”. Tämä tarkoittaa, että asuntoja ei alun perinkään jaeta eniten tukea tarvitseville. Osa uusistakin asukkaista on sellaisia, jotka eivät välttämättä saisi asumistukea.
Tammikuussa 2018 hallitus päätti, että ARA-asuntojen pääkaupunkiseudun tulorajat poistetaan ja suunnitelluista tulorajojen tarkastuksista luovutaan byrokratian välttämiseksi. Tämä heikentää entisestään valtion tuen kohdistumista ja mahdollistaa tuettujen asuntojen päätymisen yhä hyvätuloisemmille.
Asumistuki kohdistuu pienituloisille ja on tasapuolinen.
Sen lisäksi, että asumistuki kohdistuu paremmin pienituloisille, se on myös tasapuolinen. Jos tuettuja vuokra-asuntoja on vapaana vain yksi ja kahdella asunnonhakijalla on samanlainen tuen tarve, vain toinen heistä voi saada asunnon. Asumistuen kanssa tätä ongelmaa ei ole, vaan tuki voidaan maksaa molemmille.
Tuetuille vuokra-asunnoille voi olla perusteltu tarve tietyissä erikoistapauksissa, mutta tällä hetkellä niitä tarjotaan ratkaisuksi yleiseen asumisen kalleuteen. Helsingissä kaupungin tavoite on, että yli puolet rakennettavista asunnoista olisi tuettua rakentamista. Tuettu rakentaminen tai asumistuki eivät kumpikaan pysty laskemaan asumisen yleistä kustannustasoa. Siihen auttaa ainoastaan tonttien runsaampi tarjonta rakentamiselle.