Siirry sisältöön
Puheenvuorot
|
9.2.2023

Lakimuutoksella lisää valinnanvapautta ja pidempiä asiakassuhteita

On tärkeää, että esimerkiksi kuntoutusta tai vammaisten tulkkauspalvelua tarvitseva ihminen voi valita omaan tilanteeseensa mahdollisimman sopivan palveluntuottajan tai tulkin. Rekisteröitymismenettelyn käyttäminen säästää niin Kelan kuin palveluntuottajan työtä ja mahdollistaa pidemmät asiakassuhteet.

Puhevammaisten tulkkausta tarvitseva ihminen joutuu luopumaan tutusta tulkistaan tai vaikeasti oireileva lapsi pitkäaikaisesta terapeutistaan, kun palveluntuottajan yritys ei ole enää pärjännyt kilpailutuksessa. Esimerkiksi tällaisia tilanteita voitaisiin vähentää, jos Kela voisi järjestää palveluita laajemmin niin sanotulla rekisteröitymismenettelyllä.

Rekisteröitymismenettely tarkoittaa sitä, että kaikki Kelan laatuehdot täyttävät ja palvelusta maksettavan hinnan hyväksyneet palveluntuottajat pääsevät toteuttamaan palvelua – esimerkiksi kuntoutusta tai vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelua. Palveluntuottajien joukko on siis suurempi, ja asiakkaalla on enemmän vaihtoehtoja, joista valita omaan tilanteeseensa sopivin palveluntuottaja.

Rekisteröitymismenettely ­on palveluntuottajalle joustavampi

Rekisteröitymismenettelyssä on myös palveluntuottajan kannalta monia positiivisia puolia. Kela tekee palveluntuottajien kanssa toistaiseksi voimassa olevat sopimukset. Kun palvelua tuottava yritys voi olettaa toteuttavansa palvelua pitkän aikaa, se voi panostaa palvelunsa laadun kehittämiseen ja luoda pitkäkestoisia asiakassuhteita.

Rekisteröitymismenettelyn käyttäminen säästää sekä Kelan että palveluntuottajan työtä. Rekisteröityminen on palveluntuottajalle helpompaa kuin tarjouksen jättäminen tarjouskilpailuun. Rekisteröitymistä ei tarvitse tehdä uudestaan, kun taas kilpailutukset toistuvat aina noin neljän vuoden välein.

Menettely on palveluntuottajille edullinen siksikin, että palveluntuottaja pääsee joustavasti itse valitsemanaan ajankohtana Kelan palveluntuottajaksi. Kela ei myöskään päätä, kuinka suuren osuuden rekisteröitymisalueen asiakkaista kukin palveluntuottaja voi saada, joten palveluntuottaja voi laadukkaalla toiminnallaan kasvattaa liiketoimintaansa.

Kela järjestää jo pientä osaa kuntoutuksen palveluista rekisteröitymismenettelyllä, ja palveluntuottajien kokemukset siitä ovat olleet positiivisia. Kelassa pohditaan parhaillaan myös vammaisten tulkkauspalvelujen järjestämistä rekisteröitymismenettelyllä.

Jotta suurempi osa kuntoutuspalveluista voitaisiin järjestää rekisteröimällä, tarvitaan lainmuutosta. Toivomme, että rekisteröitymismenettelyn käyttö etenee seuraavalla hallituskaudella.

***

Yksi Kelan tavoitteista seuraavalle hallituskaudelle on tarjota asiakkaille lisää mahdollisuuksia valita Kelan järjestämän palvelun tuottaja. Lue lisää Kelan hallitusohjelmatavoitteista Kelan verkkosivuilta.

Jos upotus ei näy, voit katsoa videon suoraan YouTubesta. Saat videoupotuksen näkyviin, kun hyväksyt evästeet. Voit muokata evästeasetuksiasi tästä linkistä.

Elina Kulmanen ja Tuula Ahlgren

Elina Kulmanen on Kelan rekisteröitymismenettelyn ohjaamisesta ja koordinoimisesta vastaava suunnittelija ja Tuula Ahlgren Kelan etuuspäällikkö.

Seuraa sosiaaliturvan kehityksen isoja ja pieniä aiheita, tutkimuksia ja tilastoanalyysejä.

Tilaa uutiskirje