Aloitin Eteläisessä vakuutuspiirissä toimeentulotuen tiimipäällikön tehtävissä marraskuun alussa. Silloin tiimissäni aloitti 26 toimihenkilöä. Heistä 6 oli toimeentulotuen tehtäviin siirtyviä kelalaisia ja loput tulevat kunnista tai muualta Kelan ulkopuolelta.
Toimeentulotuki on minulle tuttua työtä, sillä olen työskennellyt sen parissa jo 11 vuotta. Työskentelin aiemmin Järvenpään kaupungilla johtavana sosiaalityöntekijänä. Vastuullani olivat toimeentulotuki kokonaisuudessaan, sosiaaliohjaus, sosiaalinen luototus sekä välitystilit.
Kelaan töihin
Kaksi vuotta sitten tuli tieto, että toimeentulotuki uudistuu ja perustoimeentulotuki siirtyy Kelan tehtäväksi. Jo silloin ajattelin, että haen Kelaan töihin. Olen ollut Järvenpään edustajana mukana toimeentulotuen siirtoa valmistelevassa kuntafoorumissa. Sain hyvin tietoa ja näkökulmia uudistuksesta ja tiesin myös odottaa rekrytointien alkamista.
Rekrytointi meni sujuvasti. Erityisen hyvää siinä oli se, että sain koko ajan ajantasaisen tiedon prosessin etenemisestä. Prosessi oli monivaiheinen, ja videohaastattelu oli minulle aivan uusi kokemus.
Ruuhkahuippuja pystytään tasaamaan
Mielestäni perustoimeentulotuessa ei ole mitään sellaista, miksi se ei voisi olla Kelan ratkaistavana. Yhteiskunnallisesti ajatellen tämä on hyvin järkevä uudistus.
Paras puoli muutoksessa on se, että se lisää toimeenpanon tasalaatuisuutta ja asiakkaiden yhdenvertaisuutta valtakunnallisesti. Kuntalaiset ovat olleet epätasa-arvoisessa asemassa tähän saakka. Lisäksi käsittelyaikoihin tulee varmasti parannus. Kunnat ovat välillä olleet pulassa seitsemän päivän käsittelyaikavaatimuksen kanssa. Tehokkaan järjestelmän ja suoraviivaisuuden ansiosta Kelalla on paremmat mahdollisuudet pysyä käsittelyajoissa. Töitä ja ruuhkahuippuja pystytään tasaamaan.
Toivon, että kaikkein heikoimmassa asemassa olevien tilanne ei vaikeutuisi muutoksen yhteydessä. Kunnissa on tunnettu asiakkaat ja tiedetty, miten kenenkin kanssa toimitaan. Osa asiakkaista ei voi käyttää verkkoa, eivätkä edes kännyköitä.
Odotamme Eteläiseen vakuutuspiiriin noin 596 400 toimeentulotuen hakemusta ensi vuoden aikana.
Kelan ja kuntien yhteistyön onnistuminen on aivan olennaista tässä. Ainakin Eteläisessä vakuutuspiirissä yhteistyö on hyvällä tolalla. Kaikilla on myönteinen tahtotila. Onnistumme, kun pidämme sekä Kelassa että kunnissa mielessä sen, että muutos toteutetaan asiakas edellä.
Niin valmiina kuin olla voi
Toimin tiimini lähiesimiehenä ja tehtävänäni on varmistaa, että tiimi pystyy hoitamaan työnsä hyvin. Itselläni on ollut sellainen mukava tunne, että olen odotettu ja tervetullut Kelaan. Yritän järjestää asiat niin, että tiimiläisilläni olisi ihan samanlainen olo.
Ensimmäisinä viikkoina painottuvat tiiviisti perehdytys ja koulutus. Tavoitteena on, että hakemusten käsittely onnistuu 12.12. alkaen hyvin. Odotamme Eteläiseen vakuutuspiiriin noin 596 400 toimeentulotuen hakemusta ensi vuoden aikana. Tiimini osuus tästä on noin 62 000 hakemusta.
Olemme niin valmiita kuin tässä vaiheessa voimme olla. Ilmassa on vielä joitain kysymysmerkkejä, joihin kukaan ei osaa vastata – ei Kelassa eikä kunnissa. Emme pysty täysin ennakoimaan sitä, miten asiakkaat käyttäytyvät ja montako hakemusta lopulta saadaan joulukuussa. Käsittelyssä ja tiedonsiirrossa olemme aika paljon sen varassa, mitä kunnat ovat asiakkaan viimeisimpään päätökseen kirjanneet. Jos kirjaukset on tehty huolella, on siitä suuri apu. Paras mahdollinen lähtökohta tekemiselle on se, että saamme Kelan ja kuntien hyvät käytännöt yhteen.
Meillä on Malmilla positiivinen pöhinä. Odotamme, että saamme kääriä hihat ja aloittaa työt. Rohkaisen ihmettelemään ääneen, esimerkiksi jos jokin asia tai toimintatapa tuntuu oudolta. Uusi työntekijä näkee sellaista, mitä pitkään talossa olevat eivät enää näe.