Siirry sisältöön
Kehittyvä sosiaaliturva, Etuudet
|
15.10.2015

Äitiyspakkaus rakentaa Suomi-kuvaa

Moni maa on seurannut Suomen esimerkkiä ja koonnut oman pakkauksen.
Teksti Pauliina Venäläinen, tiedottaja | Kuvat Annika Söderblom

Äitiyspakkaus herättää Kelan etuuksista selkeästi eniten mediahuomiota maailmalla.

Kun Suomi lahjoitti äitiyspakkauksen Ruotsin ja Englannin kuninkaallisille muutama vuosi sitten, aiheesta uutisoitiin lukuisissa maissa. Britannian yleisradioyhtiö BBC:n pari vuotta sitten julkaisemasta äitiyspakkausartikkelista tuli alkuvuonna BBC:n kaikkien aikojen jaetuin juttu. Tuolloin sitä oli jaettu sosiaalisen median kanavissa miljoona kertaa. Nyt yli puoli vuotta myöhemmin luku lienee jo paljon suurempi.

Äitiyspakkausta käydään ihastelemassa Kelassa tiuhaan tahtiin aina Aasiasta ja Etelä-Amerikasta asti. Tänäkin vuonna pakkausta on esitelty lukuisille japanilaisille ryhmille, ja haastatteluja aiheesta on annettu mm. Uuteen-Seelantiin, Yhdysvaltoihin, Meksikoon, Indonesiaan ja Ukrainaan.

Median lisäksi pakkaukseen käyvät tutustumassa myös poliitikot ja terveys- ja sosiaalialan ammattilaiset. Tutustujia kiinnostavat erityisesti äitiyspakkauksen historia sekä tuotteiden hankintaprosessit. Ihmetystä herättää yleensä tieto siitä, että laatikkoa itsessään käytetään meillä yleisesti vauvan ensimmäisenä vuoteena ja että pakkaukseen ovat oikeutettuja kaikki perheet tulotasosta riippumatta.

Suurlähetystöt vievät viestiä maailmalle

Suomen edustustot maailmalla voivat nykyään pyytää käyttöönsä vuoden 2015 äitiyspakkauksen. Pakkaus sekä englanninkielinen esite Finland’s maternity package – an equal start to life tilataan ulkoministeriön kautta.

Toistaiseksi pakkaus on lähetetty noin 30 suurlähetystöön eri puolille maailmaa. Pakkausta on tarkoitus käyttää maakuvatyössä. Sen avulla voidaan kertoa monipuolisesti suomalaisesta yhteiskunnasta, tasa-arvosta ja sosiaalisista innovaatioista.

Pakkauksen tilanneet suurlähetystöt ovat esitelleet sitä mm. omissa tilaisuuksissaan, tapahtumissa ja seminaareissa. Erityisesti televisiokanavat ovat kiinnostuneet esittelemään pakkausta edelleen. Suurlähetystöt nostavat sitä esille säännöllisesti myös sosiaalisen median viesteissään.

Medianäkyvyydestä tositoimiin

Äitiyspakkaus leviää uusiin maihin myös käytännön tasolla.

Esimerkiksi Tokion edustustosta raportoidaan, että useat kaupungit ovat luomassa omia versioitaan äitiyspakkauksesta, ja Urayasun kaupunki esittelee jo tänä vuonna ”äitiyspussin”. Myös Buenos Airesista on tullut tieto, että Argentiinassa ollaan aloittamassa samantyyppisen avustuksen toteuttamista.

Myös Euroopassa esimerkiksi Nikosian suurlähetystön äitiyspakkaustapahtumaan osallistuneet asiantuntijat olivat kiinnostuneita tuomaan äitiyspakkauksen Kyprokselle. Portugalissa puolestaan suuri hyväntekeväisyysjärjestö Banco do Bebé on jo pitkällä kartoituksissaan, ja pakkauksen konkreettista sisältöä ja teknisiä vaatimuksia on käyty läpi yhdessä Lissabonin suurlähetystön ja Kelan edustajan kanssa.

Myös Meksikossa on käynnistynyt Cunas CDMX -äitiyspakkausohjelma, ja ensimmäiset äitiyspakkaukset jaettiin vähävaraisille vanhemmille elokuussa. Tavoitteena on jakaa 7000 paikallista äitiyspakkausta äideille vielä tämän vuoden aikana.

Lue BBC:n juttu äitiyspakkauksesta

Seuraa sosiaaliturvan kehityksen isoja ja pieniä aiheita, tutkimuksia ja tilastoanalyysejä.

Tilaa uutiskirje