Siirry sisältöön
Näkemyksiä sosiaaliturvasta, Puheenvuorot
|
8.2.2017

Sote-uudistuksen toteuttamiseen on jo valmiita työkaluja

Kansallisia, keskenään yhteensopivia tietojärjestelmiä ja toiminnallisuuksia on valmiina ja otettavissa käyttöön sote-uudistuksessa.

Suomen suurin sosiaali- ja terveysalan uudistus on työn alla. Meille halutaan rakentaa uusi ja nykyaikainen sosiaali- ja terveydenhuolto.

Toistaiseksi keskustelu on painottunut hallintoon, rahoitukseen ja sosiaali- ja terveyspalvelumarkkinoiden pohtimiseen.

Sote-uudistuksessa kuntien sotetehtävät siirretään maakunnille. Niistä on tulossa uusia, hallintotehtäviä hoitavia ja eräissä tapauksissa myös tuottajan roolissa toimivia hermokeskuksia. Uudistus on tarpeellinen, ja sen tavoitteet ovat hyviä.
Toistaiseksi keskustelu on kuitenkin painottunut hallintoon, rahoitukseen sekä sosiaali- ja terveyspalvelumarkkinoiden pohtimiseen.

Missä asiakas?

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalveluiden käytännön toimeenpanosta puhutaan vain vähän, eikä asiakkaiden palvelupolusta puhuta lainkaan riittävästi. Kenellä on käytännön vastuu yksittäisestä asiakkaasta?

Miten tieto asiakkaan terveydentilasta, tutkimuksista, hoidoista, kuntoutuksesta ja lääkkeistä liikkuu julkisen terveydenhuollon ja yksityisten palveluntuottajien välillä? Miten saadaan nivottua mukaan esimerkiksi asiakkaan itse tekemät mittaukset?

Valinnanvapaus ei ole uutta

Keskustelussa on usein unohdettu, että valinnanvapaus on tälläkin hetkellä arkea eri puolella Suomea.
Asiakkaan yksityisestä lääkäri- tai hammaslääkärikäynnistä saamat Kela-korvaukset tai apteekista saatavat lääkkeiden suorakorvaukset ovat osa sitä järjestelmää, jolla Kela jo nyt pyörittää valinnanvapautta.

Kelan järjestelmät soveltuvat valinnanvapauden toteuttamiseen.

Nykyiset sairausvakuutuskorvauksien toimeenpanoon tarvittavat Kelan järjestelmät soveltuvat erinomaisesti valinnanvapauden toteuttamiseen – ja ovat kaiken lisäksi valmiina. Kela on valmis testaamaan järjestelmiensä yhteensopivuutta valinnanvapaus- ja palvelusetelipilottien kanssa vielä tänä vuonna.

Uskallamme luvata, että Kela pystyy tarjoamaan sote-uudistukselle kansantaloudellisesti järkevän toimeenpanon sekä tehokkuuden. Pystymme mittaamaan eri mekanismien toimivuuden ja taloudellisuuden. Kela on julkinen toimija, jota eduskunta valvoo ja jonka toiminta on muutenkin jatkuvasti avoimen tarkastelun alla.

Työtä on jo tehty

Sosiaali- ja terveydenhuollossa on myös muita valmiita kansallisen tason palveluita ja toimintamalleja. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos pitää yllä kansallista koodistopalvelua, jonka tehtävänä on varmistaa sosiaali- ja terveydenhuollossa käytettävien tietorakenteiden laatu sekä huolehtia niiden kehittämisestä ja ylläpidosta.

Näitä koodistoja on integroitu Kelan korvausjärjestelmään. Ne esimerkiksi koostavat tiedot asiakkaan saamista palveluista kaikenkokoisten tuottajien potilastietojärjestelmistä. Kanta-palvelussa asiakas voi katsoa terveystietojaan ja esimerkiksi uusia lääkemääräyksensä.

Kaikesta muodostuu tilastoja

Kaikesta jää jälki. Kaikesta muodostuu tilastoja ja kustannustietoa yhteiskunnan hyödynnettäväksi jo nyt, joka ikinen päivä.

Sotea rakennettaessa on vastuullista hyödyntää julkisin varoin rakennetut ja jo valmiit toimintamallit. Niiden toimivuus on jo testattu käytännössä ja mikä parasta, asiakkaat tuntevat ne jo valmiiksi.

Kirjoittaja on osaamiskeskuksen päällikkö.

Reija Jääskeläinen

Terveydenhuoltoetuuksien osaamiskeskuksen päällikkö, Etuuksien ja palvelujen suunnitteluyksikkö, Kela

Seuraa sosiaaliturvan kehityksen isoja ja pieniä aiheita, tutkimuksia ja tilastoanalyysejä.

Tilaa uutiskirje