Siirry sisältöön
Näkemyksiä sosiaaliturvasta, Blogit
|
17.11.2016

Kestävä kehitys yksi Kelan strategisista painopisteistä

Meillä on oma kestävän kehityksen ohjelma, jossa on periaatteet ja toimintatavat, joilla Kela edistää kestävää kehitystä organisaatiossaan ja tehtävissään.

Toimintakulumme ovat alle 3 % kokonaisbudjetista. Erinomaisesti hoidetut ICT-palvelumme ovat auttaneet meitä hoitamaan kasvavat asiakasmäärät ja etuusratkaisut vuosi vuodelta nopeammin, iloitsee Liisa Hyssälä.
Toimintakulumme ovat alle 3 % kokonaisbudjetista. Erinomaisesti hoidetut ICT-palvelumme ovat auttaneet meitä hoitamaan kasvavat asiakasmäärät ja etuusratkaisut vuosi vuodelta nopeammin, iloitsee Liisa Hyssälä.

Ensimmäisenä päivänäni Kelan pääjohtajana kysyin kelalaisilta, mitkä asiat Kelassa vaativat eniten muutosta. He vastasivat: asiakas on tuotava entistä paremmin esille ja on rakennettava kestävää kehitystä ja aktiivisempaa roolia sosiaaliturvan kehittämisessä.

Nyt kestävä kehitys on yksi Kelan strategisista painopisteistä. Meillä on oma kestävän kehityksen ohjelma, jossa on periaatteet ja toimintatavat, joilla Kela edistää kestävää kehitystä organisaatiossaan ja tehtävissään. Ekologista näkökulmaa on syvennetty erillisellä ympäristöohjelmalla.

Kela on saanut pääjohtajakauteni aikana uusia, vaativia tehtäviä.

Kela on saanut pääjohtajakauteni aikana uusia, vaativia tehtäviä. Meihin siis luotetaan. Vammaisten tulkkauspalvelut siirtyivät Kelaan 2010. Vuotta myöhemmin voimaan tuli takuueläke, joka nosti Suomessa asuvien vähimmäiseläkkeitä. Tätä kirjoittaessa valmistelut perustoimeentulotuen siirtämiseksi kunnilta Kelaan ovat jo viime metreillä.

Tuore avaus sosiaalipolitiikan kentällä on vuodenvaihteessa käynnistyvä perustulokokeilu. Sen suunnittelu tehtiin Kelan johtamassa tutkimuskonsortiossa, ja nyt kokeilu toteutetaan meidän järjestelmiemme avulla.

Kela on julkishallinnon tehokkaimpia, ellei tehokkain, laitos.

Kela on julkishallinnon tehokkaimpia, ellei tehokkain, laitos. Osoittakaapa talo, joka pystyy kilpailemaan Kelan kanssa valtakunnallisissa prosesseissa, kattavissa palveluissa ja tietojärjestelmissä! Toimintakulumme ovat alle 3 % kokonaisbudjetista. ICT-palvelut ovat erinomaisella tasolla ja yksi keskeisistä syistä siihen, että olemme 2008 alkaneen taantumankin aikana pystyneet hoitamaan kasvavat asiakasmäärät ja etuusratkaisun vuosi vuodelta nopeammin. Tätä kykyä ei pidä jättää käyttämättä sote-uudistuksessa.

Toimintakulumme ovat alle 3 % kokonaisbudjetista.

Ensimmäisen Kela-päivän kyselyssä esille tuli myös tarve tiivistää keskushallinnon ja kentän yhteistyötä. Kuusi vuotta sitten Kelassa oli keskushallinnon lisäksi aluehallinto ja paikallishallinto.

Aluehallinnosta luovuttiin vuonna 2015. Vuotta myöhemmin organisaatio oli saatu pyöräytettyä uudeksi. Muodostettiin tulosyksiköt, jotka vastaavat etuus- ja kehittämistyöstä sekä asiakaspalvelusta. Ensimmäistä kertaa Kelan historiassa organisaatiossa on yksikkö, joka koordinoi asiakkuuspalveluja yhtenä kokonaisuutena. Uskallan sanoa, että tämä talo on kevyempi ja ketterämpi kuin koskaan ennen.

Ensimmäistä kertaa Kelan historiassa organisaatiossa on yksikkö, joka koordinoi asiakkuuspalveluja yhtenä kokonaisuutena.

Kuluneen vuoden aikana pääjohtajan tehtäväni on ollut toimia jonkinlaisena sosiaalipolitiikan unilukkarina. Sanotaan se nyt tässä uudestaan: perusturvamme on tilkkutäkki, eikä meillä ole enää varaa jatkuvasti kasvaviin sosiaalitukimenoihin. Erilaisia tukia voisi ja pitäisi yhdistää suuremmiksi kokonaisuuksiksi asiakkaan, mutta myös järkevämmän hallinnon ja valtiontalouden, vuoksi. Suuri osa sosiaaliturvasta on tarkoitettu tilapäiseksi tueksi, mutta siitä on tullut pysyvää perusturvaa.

Olen varma, että jonkinlainen perustulo tuottaisi hyvinvointia edullisemmin kuin nykyinen järjestelmä ja antaisi turvaa elämän muutostilanteissa. Pitäisi myös puhua siitä, mitkä asiat ovat yhteiskunnan ja mitkä yksilön vastuulla. Olipa sosiaalisen turvan muoto mikä tahansa, sen pitää tukea kansalaisen omavoimaisuutta ja pääsemistä takaisin omille jaloilleen.

Liisa Hyssälä

Seuraa sosiaaliturvan kehityksen isoja ja pieniä aiheita, tutkimuksia ja tilastoanalyysejä.

Tilaa uutiskirje
Estä evästeet