Siirry sisältöön
Kehittyvä sosiaaliturva
|
13.12.2018

Kela lisää chatti-palvelua yhteistyökumppaneille

Chatti palvelee parhaiten, kun siellä kysyy tarkoin valittuja kysymyksiä.
Teksti Johanna Koskinen

Terveydenhuollon ammattilaisille järjestetty chatti on nyt laajennettu myös muita yhteistyökumppaneita palvelevaksi. Terveydenhuollon työntekijöiden lisäksi vastataan esimerkiksi sosiaalityöntekijöiden, kuntoutuksen palveluntuottajien, vuokranantajien, päivähoidon tuottajien, oppilaitoksien, TE-palvelun ja työttömyyskassojen kysymyksiin.

”Tämä on myös yksi kanava lisää kuntien ja Kelan välille toimeentulotukiasioita selvitettäessä”, kertoo palveluasiantuntija Päivi Lampela.

Chatissä voi kysyä suomeksi ja ruotsiksi siis toimeentulotuesta, sairausajan tuista, työkyvyttömyyden perusteella maksettavista etuuksista ja korvauksista, kuntoutuksesta, eläkkeistä, lapsiperheiden ja opiskelijan tuista, työttömyysetuuksista sekä asumisen tuista.

Chatissä annetaan yleistä neuvontaa. Tunnistautumista vaativat asiat hoidetaan muissa palveluissa.

Palvelu kattaa useimmat henkilöasiakkaille maksettavat etuudet, joiden kanssa Kelan yhteistyökumppanitkin ovat tekemisissä.

Tuhat yhteydenottoa kuukaudessa

”Yhteistyökumppanit kysyvät chatissä paljon nopeita kysymyksiä tai tarkennuksia asioihin”, Päivi Lampela kuvaa.

Napakoihin ja tarkentaviin kysymyksiin chatti onkin omiaan. Kysyjän ei tarvitse jonottaa viranomaisten palvelunumeron linjoilla ja vastauksen saa kirjallisesti. Yksittäisiä asiakkaita koskeviin kysymyksiin chatissä ei vastata. Muitakaan henkilökohtaisia tietoja chatissä ei liiku, sillä siinä ei tunnistauduta.

”Tunnistautumista on kyllä toivottu, jotta asian voisi hoitaa alusta loppuun chatissä”, Lampela kertoo.

Yhteistyökumppanit ovat antaneet uudesta chatti-palvelusta myönteistä palautetta. Eniten kysytään kuntoutuksesta ja eläkkeistä, seuraavaksi eniten sairastamisen tuista ja työkyvyttömyyskorvauksista. Toimeentulotukikysymyksiä on viime aikoina tullut enemmän.

Kelan chatti-palveluja kehitetään edelleen. Tällä hetkellä kysytään chattiä käyttäneiltä asiakkailta kokemuksia ja parannusehdotuksia. Tulevaisuudessa on tavoitteena avata asiakkaille yleistä neuvontaa tarjoava chatti ja suunnitteilla on myös tunnistautumista vaativa chatti.

Kelan chatti-palvelu yhteistyökumppaneille: www.kela.fi/yhteystiedot-yhteistyokumppanit

Chatti on auki ma−pe klo 9−15. Chattiin vastaavat yhteyskeskuksen viranomaislinjan palveluasiantuntijat

Seuraa sosiaaliturvan kehityksen isoja ja pieniä aiheita, tutkimuksia ja tilastoanalyysejä.

Tilaa uutiskirje