Facebook Twitter LinkedIn Sähköposti

Automatisaatiota terveydenhuollon kustannusten korvauksiin

Helpoin Kela-korvaus on sellainen, jota ei tarvitse edes hakea.

Kela korvaa yksityisen terveydenhuollon palveluita koko väestölle. Kelan ja monen yksityisten terveyspalvelujen tuottajien välillä on suorakorvaussopimusmenettely. Se tarkoittaa sitä, että jos käyn vaikkapa hammaslääkärissä, saan siitä Kela-korvauksen heti vastaanotolla.

Suorakorvaukset ovat nopeinta asiakaspalvelua

Korvaus maksetaan valtioneuvoston vuosittain vahvistamien rahamäärien perusteella. Itse maksan asiakasmaksun (omavastuun), joka on määritelty jokaiselle toimenpiteelle valtakunnallisen kriteeristön mukaisesti.

Muutamia lukuja suorakorvauksesta

  • Tammikuussa 2017 Kelalla oli voimassa 5 108 suorakorvaussopimusta yksityisen terveydenhuollon palveluntuottajien kanssa.
  • Tuona aikana yli 250 000 henkilöä sai suorakorvausta lääkärissäkäynnistä ja yli 145 000 henkilöä hammaslääkärikäynnistä.
  • Uudenmaan maakunnan alueella noin 90 000 henkilöä sai korvausta lääkärissäkäynnistään. Pirkanmaalla sitä sai 25 000 henkilöä ja Etelä-Pohjanmaalla 6 500 henkilöä, joitain mainitakseni.
  • Koko viime vuoden aikana sähköisten suorakorvausmenettelyn kautta sai yksityisen terveydenhuollon korvauksia 565 047 henkilöä. Päätöksiä annettiin 6,4 milj. kappaletta 5,7 päivän läpimenoajalla. Läpimenoaika tarkoittaa aikaa, joka kuluu hakemuksen saapumisesta sen ratkaisemiseen.
  • Yli 50 000 päätöstä annettiin automaattiratkaisuina, ilman että laskujen käsittelyyn tarvittiin ihmistyövoimaa.

Kansantalouden näkökulmasta olisi silkkaa hulluutta jättää tämä nopeus ja tehokkuus hyödyntämättä, kun mietitään sosiaali- ja terveydenhuollon rahoituksen uudistusta ja korvausten maksamista käytännössä. Kelan korvaustoiminta on tehokasta ja hoituu osittain jopa ilman ihmistyötä.

Kirjoittaja on terveydenhuoltoetuuksien osaamiskeskuksen päällikkö