Siirry sisältöön
Kehittyvä sosiaaliturva
|
22.6.2016

Vantaan kaupungin ja Kelan toimeentulotuen yhteistyö tiivistyy

Vantaan kaupunki ja Kela ovat kokeilleet toimeentulotuen palveluyhteistyötä jo muutaman vuoden ajan.
Teksti Satu Kontiainen | Kuvat Annika Söderblom

Syyskuun alusta alkaen Kelan toimistoon Tikkurilassa odotetaan 50–100 toimeentulotukiasiakasta päivässä.

Perustoimeentulotuki siirtyy koko maassa kunnilta Kelan tehtäväksi 1.1.2017. Harkinnanvaraiset täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki jäävät edelleen kuntien tehtäväksi.

Vantaan kaupunki ja Kela ovat yhteistyössä kokeilleet toimeentulotuen hakemista Kelan kautta jo muutaman vuoden ajan.

Kokeilun tarkoituksena on hioa yhteisiä toimintatapoja niin, että palvelujen siirto sujuu koko maassa mahdollisimman hyvin vuodenvaihteessa.

– Vantaan kokeilun avulla kerätään arvokasta tietoa kunnan ja Kelan yhteistyöstä toimeentulotukiasioissa, kertoo asiakaspalveluyksikön päällikkö Matti Kujala Kelasta.

– Kokeilun tarkoituksena on hioa yhteisiä toimintatapoja etukäteen niin, että palvelujen siirto kunnilta Kelaan sujuu koko maassa mahdollisimman hyvin vuodenvaihteessa. Kokemusta kertyy muun muassa asiakkaiden ohjaamisesta sekä tiedonkulusta Kelan ja kunnan välillä.

Sv_Kujala_Matti
– Vantaan kokeilun avulla kerätään arvokasta tietoa kunnan ja Kelan yhteistyöstä toimeentulotukiasioissa, Matti Kujala kertoo.

Syyskuun alussa Vantaan yhteistyökokeilu laajenee: Tikkurilan sosiaalitoimisto Kielotiellä ei enää vastaanota toimeentulotuen hakemuksia. Palvelu siirtyy Kelan toimistoihin.

Kelalla on Vantaalla neljä toimistoa, ja asiakkaat voivat asioida kaikissa niistä.

– Tähän saakka Vantaan kokeilussa asiakkailla on ollut mahdollisuus asioida Kelassa tai sosiaalitoimistossa. Nyt Tikkurilan alueen toimeentulotukiasiakkaat tulevat lähtökohtaisesti Kelaan, Kujala kertoo.

Muutos koskee paperilla tehtäviä hakemuksia. Vantaan toimeentulotuen verkkoasiointi palvelee entiseen tapaan.

Kela tarjoaa palveluneuvontaa ja opastaa hakemisessa

Tikkurilan alueella on noin 41 000 asukasta, ja alueella tehdään noin 2 300 toimeentulotukihakemusta kuukaudessa. Kokeilun laajenemisen ansiosta Kelan toimistoon Tikkurilassa odotetaan 50–100 toimeentulotukiasiakasta päivässä.

Sv_Hellemaki_Eva
– Pyrimme ohjaamaan asiakkaita omatoimisuuteen, elämäntilanne edellä, palvelukanavia markkinoiden, sanoo palveluasiantuntija Eva-Maria Hellemäki Kelan Tikkurilan toimistosta.

Kelassa asiakkaille tarjotaan palveluneuvontaa ja opastusta hakemiseen liittyvissä kysymyksissä. Heille tehdään elämäntilannekartoitus. Asiakkaat voivat jättää toimeentulotukihakemuksen liitteineen Kelaan. Kelasta rekisteröidään hakemus saman päivän aikana Vantaan järjestelmään. Ratkaisu tehdään Vantaalla vuoden loppuun saakka.

– Toisin sanoen samaa arkea kuin mitä ensi vuoden alusta alkaen tullaan elämään kaikissa Kelan toimistoissa. Ensi vuoden alusta myös ratkaisut tehdään perustoimeentulotuen osalta Kelassa, Matti Kujala sanoo.

Seuraa sosiaaliturvan kehityksen isoja ja pieniä aiheita, tutkimuksia ja tilastoanalyysejä.

Tilaa uutiskirje
Estä evästeet