Vuoden 2017 alussa perustoimeentulotuki siirtyy Kelan hoidettavaksi. Ehkäisevä ja täydentävä toimeentulotuki jäävät edelleen kuntien vastuulle. Se tarkoittaa tiivistä yhteistyötä Kelan ja kuntien välillä jatkossakin.
Kela ja Kuntaliitto järjestävät alkuvuodesta 2016 yhteensä viisi tilaisuutta eri puolilla Suomea. Ensimmäinen niistä järjestettiin helmikuun puolessavälissä Tampereella.
”Tilaisuuksien tavoitteena on koota kunnat yhteen, tarjota perustietoa uudistuksesta kerralla kaikille ja luoda pohjaa tulevalle yhteistyölle”, erityisasiantuntija Ellen Vogt Kuntaliitosta tiivistää.
Kela käsittelee hakemukset perustoimeentulotuen osalta ja siirtää ehkäisevän tai täydentävän toimeentulotuen hakemukset kuntaan.
Toimeentulotuen siirtoa Kelassa johtava hankepäällikkö Heli Kauhanen muistuttaa, etteivät toimeentulotuen myöntämisen perusteet tai rahoitus muutu uudistuksen myötä. Kela käsittelee hakemukset perustoimeentulotuen osalta ja siirtää ehkäisevän tai täydentävän toimeentulotuen hakemukset edelleen kuntaan.
”Toimeentulotukea voi hakea Kelan kaikkien palvelukanavien kautta eli asioimalla toimistossa, yhteispalvelupisteessä, verkossa tai puhelimella”, Kauhanen summaa.
Kelassa kokemusta isoista etuustyön muutoksista
Konkreettisesti Kelan ja kuntien välinen yhteistyö etenee paikallisten tilaisuuksien järjestämisellä. Kela on pyytänyt jokaisesta kunnasta yhteyshenkilöä, jonka kanssa Kelan vakuutuspiirit ja asiakaspalveluyksiköt voivat keskustella yhteistyön yksityiskohdista.
Kela ja kunnat voivat tehdä yhteistyötä monin tavoin. Kela toimittaa syksyllä toimeentulotuen esitteen kunnille esimerkiksi liitettäväksi loppusyksyn aikana tehtäviin toimeentulotukipäätöksiin. Joissain tapauksissa kunnan työntekijä voisi siirtyä syksyllä Kelan tiloihin tekemään ratkaisutyötä, jolloin muutos konkretisoituu asiakkaille ja hyviä käytäntöjä pystytään siirtämään kunnasta Kelan toimijoille.
”Olemme Kelassa aika nöyrällä mielellä.”
”Olemme Kelassa aika nöyrällä mielellä. Emme voi pullistella asialla, jota emme ole hoitaneet vielä päivääkään. Meillä on kuitenkin kokemusta isoista etuustyön muutoksista ja uskomme, että tämäkin menee hyvin yhteistyössä kuntien kanssa”, painottaa Keskisen vakuutuspiirin johtaja Liisa Ojala.
Tärkeä askel on myös Kelan uusien työntekijöiden rekrytointi. Se avataan huhtikuussa kuntien nykyisille työntekijöille. Syksyllä järjestetään vielä toinen, kaikille avoin hakukierros. Kela on arvioinut tarvitsevansa noin 650 ihmistä tekemään toimeentulotuen asiakaspalvelu- ja ratkaisutyötä.
Uudistus tuo lisää aikaa kuntien sosiaalityöhön
Tilaisuuteen Keskisen vakuutuspiirin alueelta saapuneet kuntien edustajat näkevät toimeentulotuen siirrossa mahdollisuuksia. Toimeentuloturvan päällikkö Timo Ruohola Tampereelta uskoo sähköisen asioinnin lisääntyvän uudistuksen myötä.
Uudistuksen tavoitteena olevaa asiakkaiden yhdenvertaista kohtelua ja ratkaisutyön tehokkuutta pidetään hyvinä asioina. Moni käytännön asia kuitenkin myös askarruttaa.
Tarvitaan sähköisiä järjestelmiä, joilla tietoa kulkee molempiin suuntiin.
”Olisi tärkeä löytää sähköiset yhteydenpitovälineet, joilla tietoa kulkee molempiin suuntiin”, linjaa aikuissosiaalityön palvelualuejohtaja Jaana Paasikangas Forssan Seudun Hyvinvointikuntayhtymästä.
Alkuvaiheessa käyttöön tulevat sähköiset järjestelmät mahdollistavat hakemusten siirron Kelasta kuntiin mutta eivät toisin päin.
”Tavoitteena on, että meillä kunnissa jää jatkossa enemmän aikaa sosiaalityöhön. Aika ei saa huveta siihen, että Kela pommittaa meitä jatkuvilla kysymyksillä”, aikuissosiaalityön johtaja Riitta Suojanen Seinäjoelta toivoo.