Viime vuonna Omakantaa käytti jo melkein neljä miljoonaa suomalaista. Palvelussa liikkuvan tiedon määrä on huima. Omakannasta käyttäjille näkyvät kaikki terveydenhuollon heistä Kanta-palveluihin tallentamat potilastiedot
Toisinaan käyttäjät löytävät potilastiedoistaan virheitä tai outoja kirjauksia. Erikoiset kirjaukset nousevat välillä esiin myös mediassa. Esimerkiksi Ilta-Sanomat on tänä keväänä kerännyt lukijoiltaan erikoisia potilaskertomusten kirjauksia ja uutisoinut lemmikkikaktustaan taputelleen lapsen Omakannassa näkyvistä kirjauksista.
Kysyimme Kannan asiantuntijoilta, miten tulee toimia, jos potilastiedoissa on virhe. Entä miksi on hyvä, että potilas pääsee itse katsomaan tietojaan Omakannasta?
Mitä hyötyä potilaille on siitä, että terveydenhuollon kirjaukset näkyvät Omakannassa, asiakkuusvastaava Satu Räsänen ja liiketoiminnan asiantuntija Mari Holmroos?
”Hoidosta on aiemminkin tehty kirjauksia potilastietojärjestelmään, ja tiedot on voinut pyytää halutessaan katsottavaksi. Omakanta tuo kuitenkin läpinäkyvyyttä kirjaamiseen, koska ihmiset näkevät nyt helposti itse, mitä heidän tilanteestaan on kirjattu ja sovittu.
Käyttäjätutkimusten perusteella Omakannan parhaita ominaisuuksia on käyttäjien mielestä se, että potilas voi kotona kaikessa rauhassa palata siihen, mitä lääkäri on kertonut ja tarkistaa, mitä hoidosta on sovittu. Tämä nousee aina esiin tutkimuksissa.
Myös terveydenhuollon työtä helpottaa, että suuri osa potilaista voi tarkistaa hoito-ohjeet ja hoitoon liittyvät tiedot itse Omakannasta. Omakanta helpottaa myös hoidon järjestämistä ja tukee hoidon jatkuvuutta. Potilaskertomukseen kirjataan oireet, tutkimustulokset ja määrätyt hoidot, ja se on lääkärille tärkeä työkalu. Kanta-palvelujen avulla potilastiedot ovat käytettävissä kaikkialla Suomessa, eikä potilaskertomusta tarvitse lähettää esimerkiksi kirjeitse, jos hoitoyksikkö vaihtuu.”
Kuinka usein Kanta-palveluihin ollaan yhteydessä Omakannassa näkyvistä kirjauksista, asiakkuusvastaava Satu Räsänen?
”Yhteydenottoja tulee Kannan asiakaspalveluun päivittäin. Meiltä kysytään esimerkiksi hoitoon liittyvistä asioista tai virheiden korjaamisesta. Asiakkailla voi olla sellainen käsitys, että Kanta-palveluissa osataan esimerkiksi avata jotain lääkärien kirjausta ja kertoa, pitikö joku lääke vaihtaa toiseen.
Yhteydenottojen määrä on vuosien varrella kuitenkin vähentynyt, kun ihmiset ovat oppineet, että kirjaukset tehdään terveydenhuollossa eikä Kanta-palveluissa.”
Mitä voi tehdä, jos huomaa omissa tiedoissaan virheellisen kirjauksen, asiakkuusvastaava Satu Räsänen?
”On oleellista, että tärkeät hoitoon liittyvät tiedot ovat oikein. Jos tiedoissa on selkeä virhe, asiakkaan pitää pyytää sen korjaamista sen terveydenhuollon yksikön kautta, jossa tieto on kirjattu. Me Kanta-palveluissa emme pääse korjaamaan tietoja, koska kirjauksista vastaa potilasta hoitanut ammattilainen.
Eri hoitoyksiköissä, kuten terveyskeskuksessa tai sairaalassa, on erilaisia tapoja siinä, pyydetäänkö korjausta vaikkapa lomakkeella vai puhelinsoitolla. Omassa hoitoyksikössä osataan parhaiten neuvoa, miten tieto saadaan korjattua.”