Facebook Twitter LinkedIn Sähköposti

Kelan Elli Aaltonen: Hyvä strategia pitää meidät järjissämme

Kelan pääjohtaja Elli Aaltonen jää vuoden 2020 alussa eläkkeelle ja päättää kolmivuotisen kautensa Kelan johdossa. Kelan johtaminen toi mukanaan myös yllätyksiä. Mikään muu julkinen organisaatio ei väistyvän pääjohtajan mukaan ole yhtä lähellä ihmisten arkea.
Teksti Johanna HytönenKuvat Annika Söderblom
Kelan asiakas saa viiden vuoden kuluttua asiansa hoidettua yhä joustavammin, uskoo eläkkeelle jäävä pääjohtaja Elli Aaltonen.
Kelan asiakas saa viiden vuoden kuluttua asiansa hoidettua yhä joustavammin, uskoo eläkkeelle jäävä pääjohtaja Elli Aaltonen.

Millainen Kela on viiden vuoden kuluttua, pääjohtaja Elli Aaltonen?

Oletan, että vuonna 2025 ainakin jokin osa sosiaaliturvan uudistuksesta on jo saatu toteutettua. Sen seurauksena Kela on entistä digitaalisempi ja asiakas saa kokonaisvaltaista ja moniammatillista palvelua, jossa hyödynnetään etäpalvelua ja muita digitaalisuuden tuomia mahdollisuuksia. Näen myös, että Kela on edelleen oma, eduskunnan valvoma yksikkönsä.

Viiden vuoden kuluttua olemme saaneet kevennettyä hallintoa ja joitakin etuuksia on nähdäkseni pystytty yhdistämään. Asiakkaalle tämä näkyy niin, että hän saa yhä joustavammin asiansa hoidettua.

Kela on viiden vuoden kuluttua myös tärkeä yhteistyökumppani muun muassa sosiaali- ja terveysalan ja työvoimahallinnon palvelujen suunnittelussa. Se on Kelalle iso ajattelutavan muutos, ja olemme sitä pohjustaneet maakuntien, työelämäpalvelujen ja järjestöjen kanssa.

Kaikki tämä tulee asiakkaan eduksi ja tuo asiakkaalle parempaa palvelua. Sitä tarvitaan erityisesti silloin, kun asiakkaalla on elämässä paljon korjattavaa, jossa kokonaiskuvan hahmottaminen ja kokonaispalvelu auttavat.

Millainen Kela on mielestäsi tänään?

Olemme uudistaneet Kelan strategisen ajattelun yhdessä henkilöstön kanssa. Olen strateginen johtaja ja pidän strategisella ajattelulla johtamisesta. Hyvä strategia ei sido liikaa vaan pitää meidät järjissään.

Strategian keskiöön on nostettu sisällöksi asiakkaan asiat ja voimavaraksi henkilöstö. Nämä ovat kaksi napaa, joihin Kelan strategia tänä päivänä nojaa. Sen lisäksi meillä on laaja keinovalikoima, johon kuuluvat tiedon hyödyntäminen, palveluverkko, digitalisaatio ja verkostoyhteistyö.

Olemme myös käynnistäneet toimintakulttuurin muutoksen, sillä vasta se tekee strategiasta totta. Kaikki, mikä voidaan, tehdään mahdollisimman lähellä asiakasta. Olemme oppineet ajattelemaan, että viisaus on meillä kaikilla. Joustava, tilanteesta toiseen muuttuva rakenne on nyt tavoitteemme.

IT-järjestelmien merkitys on nyky-Kelassa vielä aiempaa suurempi. Olemme käyneet läpi, miten järjestelmät voisivat keskustella paremmin keskenään ja miten voisimme tuottaa järjestelmiä käyttäviä palveluja myös Kelan ulkopuolella oleville organisaatioille. Meillä on avoin kehittämisen kulttuuri.

Miten Kelan kokoista taloa johdetaan? Kaikki Kelan asiantuntijaryhmät eivät aina ole yksimielisiä esimerkiksi resurssien jaosta. Miten toimit silloin?

Kelan johtaminen on oikeasti kova duuni, jos sen ottaa vakavasti ja haluaa aidosti tehdä muutoksia. En ole ihan vihreä johtamisessa ja olen tehnyt paljon erilaisia johtamistehtäviä, mutta silti olen monta kertaa yllättynyt eri tilanteissa. Minun kaudellani on toki sattunut poikkeuksellisen paljon erilaisia ulkopuolelta tulleita kriisejä.

Organisaation kyvykkyys ja kestävyys mitataan kriisinsiedossa, ja sen pitää kestää pidempään kuin kaksi päivää. Maailma on kaikkialla niin erilainen kuin ennen, että kriisinsietokyvystä tulee pian organisaatioiden tärkein ominaisuus.

Mikään muu julkinen organisaatio ei ole yhtä lähellä ihmisiä kuin Kela. Esimerkiksi ministeriöissä valmistellaan lakeja, joista eduskunta sitten päättää. Jos laki ei onnistu, Kela on se, joka kohtaa asiakkaan tyytymättömyyden.

Ongelmat tulevat usein niin nopeasti päälle, että asioiden tutkimiseen tai analysointiin ei jää aikaa. On vain päätettävä, miten tilanteessa toimitaan. Tämä tekee Kelan johtamisesta haastavaa.

Kela toimii politiikan ja lakien toimeenpanon ristipaineissa. Miten tämän ristiriidan kanssa eletään?

Kelan asema on poikkeuksellinen, sillä olemme eduskunnan suorassa valvonnassa ja sillä tavalla lähellä poliittista valtaa. Kelan pääjohtajat ovat aiemmin olleet poliitikkoja.

Minä en ole poliitikko. Olemme minun kaudellani valmistelleet viranhaltijaehdotuksia ilman poliittisia sidonnaisuuksia. Se on tarkoittanut sitä, että emme ole etukäteen voineet tietää, miten vaikkapa poliittiset ryhmittymät ehdotuksiimme suhtautuvat. Se antaa myös tietynlaista vapautta.

Kelalla on paljon tietoa asiakkaiden elämästä, jota meidän on tuotava esille. Meillä on yhteinen tavoite kansanedustajien kanssa, sillä myös he tuntevat aivan konkreettisesti asiakkaidemme eli äänestäjien elämäntilanteista johtuvat ahdistukset ja paineet. Käymmekin monien valtuutettujen kanssa jatkuvasti keskustelua, ja se on minun kaudellani erityisesti vilkastunut. He tuovat hyvin aidosti, selkeästi ja oikein esiin kansalaisten hädän.

Miksei Kela voi vastata asiakkaiden kaikkiin odotuksiin?

Lainsäädäntömme keskeisiä arvoja ovat yhdenmukaisuus ja tasa-arvoisuus. Tästä johtuu myös se, että kaikkiin asiakkaiden odotuksiin ei aina voi vastata. Meidän on oltava tasapuolisia.

Voimme kuitenkin kehittää palveluja, joissa asiakas otetaan yksilönä vastaan. Siten voimme tuoda toimintaamme enemmän asiakkaiden toivomaa yksilöllisyyttä.

Kelan Elli Aaltonen

Kela voi ottaa asiakkaan yksilöllisen tilanteen huomioon yhä paremmin kehittämällä yksilöllisiä palveluja, sanoo Elli Aaltonen.

Miksi juuri vuoden 2020 alkaessa on sopiva aika lähteä eläkkeelle?

Olen nyt 66-vuotias ja olisin voinut olla tehtävässäni vielä vuoden ‒ enintään kaksi. Nyt Suomessa on kuitenkin uusi hallitus ja uusi hallitusohjelma, jonka sosiaaliturva-ajatuksesta on lähdettävä liikkeelle tekemään tätä työtä. Samoin käynnistyi Kelan valtuutettujen ja Kelan hallituksen uusi kausi.

Kelan strategiatyö on myös nyt päättynyt ja on toimeenpanon aika. Tässä tilanteessa on helpompaa, jos uusi pääjohtaja ottaa ohjat.

On kiva lähteä työstä, kun on voimissaan eikä ole läkähtynyt työhön. Voin kerätä itseeni lisää hyvinvointia ja terveyttä ja katsoa, mihin se riittää.

Minkälaisia terveisiä lähetät seuraajallesi?

Toivotan seuraajalleni Outi Antilalle onnea valinnasta ja paljon onnea uudessa tehtävässä!

Minkälaista tekemistä on vuorossa tuleville vuosille?

Edessä on ainakin muutto pois Helsingistä. Odotan todella innoissani, mihin vielä päätän tarttua.

Aion nyt varata enemmän aikaa itselleni. Olen viime vuosien ajan tehnyt pitkiä työpäiviä. Poikani onneksi ymmärsivät hankkia minulle lahjaksi koiran, ja se on hieman muuttanut aikataulujani.

Eläkkeellä aion nauttia rauhallisista aamuista ja pitkistä lenkeistä. Varmasti aion käydä puhumassa ja kirjoittaa sosiaaliturvasta ja johtamisesta. Katsotaan, riittääkö tarmoa myös jonkinlaiseen yhteiskunnalliseen toimintaan.

Elli Aaltonen

Elli Aaltonen

  • syntynyt joulukuussa 1953 Säämingissä
  • Kelan pääjohtaja 1.1.2017‒31.12.2019
  • yhteiskuntatieteiden tohtori
  • valittiin Kelan pääjohtajaksi Itä-Suomen aluehallintoviraston ylijohtajan paikalta
  • Itä-Suomen yliopiston dosentti ja yliopiston hallituksen jäsen vuosina 2009‒2013
  • sosiaaliturvan kokonaisuudistusta valmistelleen Sata-toimikunnan jäsen 2007‒2009
  • lukuisia johto- ja virkatehtäviä sosiaali- ja terveysalan hallinnossa sekä sosiaali- ja terveysministeriössä.

https://sosiaalivakuutus.fi/kelan-elli-aaltonen-hyva-strategia-pitaa-meidat-jarjissamme/#box-story-0