Siirry sisältöön
Näkemyksiä sosiaaliturvasta
|
9.6.2016

”Viimeinen änkyrä määrää digitalisaation tahdin”

Kuinka digitalisaatio onnistuu julkishallinnon palveluissa, konsultti ja hallitusammattilainen Bo Harald?
Teksti Laura Kosonen | Kuvat Aleksi Poutanen

Bo Harald on ollut mukana useissa merkittävissä digitalisaatiohankkeissa.

Julkisten palvelujen digitalisaatio on viime vuosina kiihtynyt. Lääke- ja terveystiedot löytyvät Kanta-tietokannasta ja veroehdotus löytyy verkosta. Haasteena on, että mammuttiluokan sähköistämishankkeet etenevät hitaasti.

Bo Harald: ”Suurin ongelma digitalisaatiossa Suomessa on, että olemme naapurimaihin verrattuna liian arkoja ottamaan käyttöön e-palveluita. Liian usein viimeinen änkyrä määrää tahdin. Tämän vuoksi etumatkamme digitalisoinnin edelläkävijämaana on huvennut.

Suurin ongelma digitalisaatiossa Suomessa on, että olemme naapurimaihin verrattuna liian arkoja ottamaan käyttöön e-palveluita.

Oma taustani on pankkimaailmassa. Kun lanseerasimme verkkopankkia Pohjoismaissa, kukaan Ruotsissa, Norjassa tai Tanskassa ei kysynyt, että mitenkäs se mökin mummo, jolla ei ole verkkoa. Meillä Suomessa monilla on edelleen käsitys, että uudet vaihtoehtoiset palvelut ovat pois joltakin toiselta.”

Palvelut ja hallinto ovat hajallaan

Julkiset palvelut ja niiden hallinto ovat hajallaan kuntien ja valtion vastuulla. Sähköisten palvelujen kehittäminen vaatisi tiivistä yhteistyötä. Yhteistyö yritysten kanssa jakaa mielipiteitä julkishallinnon kehittämisessä.

Bo Harald: ”Meidän pitäisi verkottua paljon nykyistä enemmän, sillä yksin kukaan ei pysty suuriin uudistuksiin. Vanhoja tietokantoja täytyy 
saada moduuleiksi eli rakenteiseen muotoon. Tällöin uusia sovelluksia voidaan hyödyntää monessa eri paikassa, kun sovellukset liittyvät tietokantaan aina samalla tavalla.

En ymmärrä ideologista vastustusta, joka liittyy yrityssuhteisiin.

On välttämätöntä, että julkinen sektori tekee yhteistyötä digitaalisia palveluja kehittävien yritysten kanssa. En ymmärrä ideologista vastustusta, joka liittyy yrityssuhteisiin. Ei julkisen sektorin kannata yrittää keksiä pyörää uudelleen.”

Tottumus ohjaa ihmisten toimintaa

Digitaaliset palvelut täytyy suunnitella mahdollisimman helppokäyttöisiksi. Tottumus on vahva ihmisten toimintaa ohjaava voima.

Bo Harald: ”Tutkimukset osoittavat, että informaatiotulva on jo heikentänyt keskittymiskykyämme. Palvelu jää käyttämättä, jos sen opettelu on monimutkaista. Sen vuoksi pitäisi käyttää jo olemassa olevia kanavia, esimerkiksi tekstiviestiä. Pankkitunnusten käyttö tunnistautumisessa on suomalainen keksintö ja hyvä esimerkki siitä, kuinka olemassa olevaa järjestelmää voi levittää uusiin käyttötarkoituksiin.

Tulevaisuuden visio on älykäs tietokanta, joka pystyy tuottamaan ehdotuksia palveluista.

Tulevaisuuden visio on älykäs tietokanta, joka pystyy tuottamaan ehdotuksia palveluista. Voisit esimerkiksi saada kännykkääsi tällaisen tekstiviestin: ’Tietojesi perusteella olet oikeutettu toimeentulotukeen. Haetaanko tukea?’ Vastaamalla viestiin myöntävästi olisit jo tehnyt hakemuksen.”

Reaaliaikaisuutta sotepalveluihin

Digitalisaatiossa on tärkeää keskittyä palveluihin, joita suurin osa kansalaisista tarvitsee usein. Veroehdotus verkossa tai Kelan etuuksien hakeminen sähköisesti koskevat suurta osaa suomalaisista. Valmisteilla oleva kansallinen tulorekisteri on puolestaan esimerkki uudenlaisesta tietovarastosta, jota monet toimijat voivat käyttää. Vuonna 2019 avautuva rekisteri on reaaliaikainen, ja sen avulla voidaan esimerkiksi sovittaa yhteen työtulo ja sosiaalietuudet. Onnistuneella digitalisaatiolla säästetään paljon rahaa, aikaa ja vaivaa.

Bo Harald: ”Oma tulokulmani on yritysten kilpailukyvyn parantaminen. Olen mukana TALTIO-hankkeessa, joka on yksi hallituksen kärkihankkeista. Tavoitteena on luoda järjestelmä yritysten kirjanpidon ja viranomaisraportoinnin automatisointiin.

Uskon, että digitalisaation saralla vauhti kasvaa eksponentiaalisesti lähivuosina.

Uskon, että digitalisaation saralla vauhti kasvaa eksponentiaalisesti lähivuosina. Muutaman vuoden päästä älykkäät tietokannat helpottavat arkipäiväämme monella tavalla. Laitteet ovat entistä helppokäyttöisempiä, pienempiä ja esimerkiksi vaatteisiin liitettyjä. Käteisen käyttö ja paperilaskut ovat lopullisesti historiaa.”

Bo Harald

Yrittäjä ja hallitusammattilainen. Työskennellyt 1970-luvulta lähtien pankkialalla muun muassa Nordean varatoimitusjohtajana.
Ollut keskeisenä henkilönä mukana tuomassa Suomeen verkkopankkia ja -laskutusta sekä vahvaa sähköistä tunnistamista.

Asia, jonka muuttaisin sosiaaliturvassa: Sosiaaliturvan pitäisi aina kannustaa työntekoon. Tarvitsemme järjestelmän, joka ehdottaa kansalaisille heille kuuluvia ratkaisuja automaattisesti ja ilman papereita.

Seuraa sosiaaliturvan kehityksen isoja ja pieniä aiheita, tutkimuksia ja tilastoanalyysejä.

Tilaa uutiskirje