Facebook Twitter LinkedIn Sähköposti

Kelan johtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma johdattelee blogissaan sosiaaliturvan päätöksenteon ajankohtaisiin asioihin.

Toimeentulotuki otti digiloikan

Toimeentulotuen siirto Kelaan mullisti yhteydenpidon ja asiointitavat, digitalisoi rahaliikenteen sekä muutti vanhoja prosesseja.

Perustoimeentulotuen siirtyminen kunnista Kelaan sitoo Kelan ja kunnat entistä tiiviimmin yhteen yhteydenpidon osalta. Tavoitteena on, että jatkossa kaikki tieto kuntien ja Kelan välillä siirtyy digitaalisessa muodossa. Vaikka osa keskinäisestä vuoropuhelusta tapahtuu vielä alussa joidenkin kuntien kanssa perinteisesti puhelimella, tavoitteena on siirtyä nopeasti verkossa tapahtuvaan pikaviestipalvelujen, videoneuvottelujen, tiedostovaihdon ja chatin laajaan hyödyntämiseen. Toiminta rakennetaan samalla paikasta riippumattomaksi.

Digitalisaatio näkyy myös uusissa palvelukanavissa, sillä digitaaliset palvelut on tarkoitus tuoda entistä laajemmin myös asiakkaiden käyttöön. Tämä tulee väistämättä nopeuttamaan kuntien sosiaalitoimen digiloikkaa.

Kaikille oikeus tiliin ja verkkopankkitunnuksiin

Toimeentulotuen siirto Kelaan on vauhdittanut myös rahaliikenteen digitalisointia. Eduskunnassa hyväksyttiin 8. marraskuuta lakimuutos, jonka myötä kaikille kansalaisille turvataan ja mahdollistetaan oma pankkitili. Muutos on ollut välttämätöntä etuuden maksatusten näkökulmasta, sillä Kela maksaa etuudet kaikissa tapauksissa henkilöiden tilille.

Yhtäläinen oikeus omaan pankkitiliin ja verkkopank­ki­tun­nuk­siin vahvistaa kansalaisten tasapuolista kohtelua. Samalla se tukee myös kaikkien muiden julkisten palvelujen digi­ta­li­sointia: jatkossa kaikilla on mahdollisuus asioida julkisen hallinnon verkkopalveluissa verkkopankkitunnuksia hyödyntäen.

Luopumista päällekkäisestä tiedonkeruusta

Viimeisetkin toimeentulotukitiedot siirtyvät nyt vuodenvaihteen jälkeen digitaaliseen muotoon. Päällekkäinen tiedonkeruu vähenee, kun kaikki tiedot ovat saatavilla Kelasta.

Jatkossa saadaan kerrytettyä luotettavaa kronologista tietoa siitä, millaisia eri toimentulotukiasiakkaiden tilanteet ovat ja miten heidän asemansa muuttuvat ajassa.

Tiedot tulevat olemaan hyödynnettävissä entistä paremmin myös tutkimuksessa ja tukijärjestelmien uudistuksissa.

Digitaalisuus haastaa vanhat mallit

Monet vanhat toimintatavat ovat muuttuneet Kelassa digitalisaation myötä. Muutos näkyy hyvin esimerkiksi toimeentulotuen rekrytoinneissa ja koulutuksessa. Uusi etuus on edellyttänyt myös uusien työntekijöiden rekrytointia. Valtaisa rekrytointiprojekti toteutettiin mahdollisimman pitkälle digimaailmassa. Kaiken kaikkiaan toimeentulotuen tehtäviin liittyviä hakemuksia saapui 6 719, joista pääosa jätettiin sähköisesti Kelan verkkosivujen kautta. Rekrytointiprosessin aikana nauhoitettiin lähes 1 900 videohaastattelua sekä vaihdettiin tuhansia ja tuhansia sähköposteja. Kaikki hakemukset myös käsiteltiin digitaalisesti.

Rekrytoinnin ohella digitaalisuus näkyy myös uusien työntekijöiden koulutuksessa. Kela on rakentanut digitaalisen koulutusympäristön, jota käytetään nyt ensimmäistä kertaa toimeentulotukikoulutusten yhteydessä. Kela onkin todennäköisesti julkishallinnon suurin organisaatio, joka hyödyntää työpaikoilla toteutettavaa digitaalista koulutusta.

Henkilöstölle suunnatut toimeentulotukikoulutukset on toteutettu monimuotoisina ja vuorovaikutteisina. Koulutuksiin on osallistunut yli 1 200 uutta ja vanhaa Kelan toimihenkilöä. Näin suuren asiantuntijajoukon kouluttaminen näin lyhyessä ajassa ei olisi ollut mahdollista ilman digitaalista etäopetusta, erillisiä omaa tahtiin tehtäviä verkkokursseja ja yhteiseen keskusteluun varattuja digitaalisia työtiloja.
 

 

Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma