Siirry sisältöön
kari-pekka, Näkemyksiä sosiaaliturvasta
|
26.10.2016

Mitä vikaa sosiaalisessa mediassa?

Asiantuntijuus täytyy rakentaa uudelleen ja uusilla ehdoilla.

Olen vanhaa koulukuntaa, mitä mediaan tulee. Klikkijournalismia on vaikea hyväksyä ja sosiaalista mediaa vaikea ymmärtää.

Samaan aikaan – tai jopa tämän myötä – olemme siirtyneet totuuden jälkeiseen aikakauteen, jossa kokemusasiantuntijat jättävät usein varjoonsa tieteellisesti perustellun asiantuntijatyön. Lukijan on yhä vaikeampi erottaa olennaista tietoa epäolennaisesta.

Tarvitaan hyvää medialukutaitoa ja korkeatasoista sosiaalisen median osaamista puolin ja toisin. Organisaatioille ja minun tapaisilleni asiantuntijoille on haaste oppia uusille tavoille. Ensimmäiset askeleet ovat hankalimmat.

Aika on ajanut yksisuuntaisen ja jäykän viestinnän ohi. Tilalle on tullut uudenlainen mediaympäristö, jossa keskeistä ovat jakaminen, vuorovaikutus ja nopeatempoisuus. Asiantuntijuutta täytyy rakentaa myös sosiaalisessa mediassa, jotta todeksi todistettu tieto pääsee pinnalle.

Mitä vikaa siis on sosiaalisessa mediassa? Ei mitään, mutta paljon on uutta.

Mikä arvo on jakamattomalla ajatuksella?

Täytyy toki myöntää, että suhtaudun omaankin tekstiini nykyään ihan uudella tavalla. Sen jakaminen tai jakamatta jättäminen antavat välittömän palautteen sisällön laadusta: vain käyttäjiä aidosti kiinnostavat sisällöt lähtevät leviämään. Näin pitääkin olla, sillä mikä arvo on kirjoituksella, jos kohderyhmä ei ymmärrä sitä ja koe sitä omakseen.

Mikä arvo on kirjoituksella, jota kohderyhmä ei koe omakseen?

Sosiaalinen media on siis uudistanut käsitystä myös sisällön tuottajista. Laajojen yleisöjen tavoittaminen ei ole enää vain harvojen etuoikeus. Sitä tärkeämpää meille on kertoa Kelan etuuksista, palveluista ja toiminnasta omalla äänellämme.

Sosiaalinen media on jo vuosia ollut keskeinen osa viestintää Kelassa. On pyritty elämään ajassa ja otettu käyttöön uusia viestintäkanavia ensimmäisten julkisen hallinnon toimijoiden joukossa. Enää Kela ei vain tarjoa omaa viestiään, vaan pyrkii aktiiviseen vuoropuheluun asiakkaiden kanssa. Osan asiakkaista tavoittaa enää vain sosiaalisen median kautta. Sisältö ottaa muotoja sosiaalisen median ehdoilla.

Kannustusta kieltojen sijaan

Kelan somekanavissa äänensä saavat kuuluviin työntekijät johtajista harjoittelijoihin. Rohkaisemme jokaista kelalaista kertomaan omasta työstään sosiaalisessa mediassa. Uusi someohjeemme näyttää askel askeleelta, miten asiantuntijuuden rakentaminen kannattaa aloittaa. Avoimesti ja rohkeasti viestivä Kelan asiantuntija on organisaatiolle voimavara. Kieltoihin ja varoitteluun keskittyminen ei kuulu nykyaikaisen organisaation toimintaan.

Kela haluaa olla uudistuva, aloitteellinen ja arvostettu toimija yhteiskunnassa. Nämä tavoitteet eivät täyty 2010-luvulla ilman vahvaa läsnäoloa sosiaalisessa mediassa.

Lue lisää:

Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma

Kelan johtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma johdattelee blogeissaan sosiaaliturvan ajankohtaisiin kysymyksiin

Seuraa sosiaaliturvan kehityksen isoja ja pieniä aiheita, tutkimuksia ja tilastoanalyysejä.

Tilaa uutiskirje